Intellettuali, tante opinioni ma pochi pensieri

Castro - Olafsson

«Se Babbo Natale fosse un coniglio, quale sarebbe la sua canzone preferita?». Prima di provare a rispondere – non è facile – diciamo pure a chi è venuto in mente di porre una simile domanda. A Libia Castro e Ólafur Ólafsson, la coppia che alla Biennale di Venezia 2011 rappresenta l’Islanda. La curatrice, Bice Curiger, ha rivolto agli artisti presenti alla mostra cinque domande sul tema dell’anno («ILLUMInazioni»), giudicate da molti poco appropriate o poco intelligenti: forse hanno pensato che non toccasse rispondere se non tramite le opere, oppure che fosse inutile e insensato tentare una risposta. Sta di fatto che alla domanda: «se l’arte fosse uno stato, cosa direbbe la sua costituzione?», Castro e Ólafsson hanno replicato con una domanda ancora più insensata: quella sui gusti musicali di Coniglio-Babbo Natale.

Ma chi decide quali sono le giuste domande? E chi può permettersi di rispedire al mittente le domande, con una provocazione raddoppiata? Una coppia di artisti, certo, che per l’occasione sistema sulla parete d’ingresso di un edificio non intonacato, nell’ex-Lavanderia di Palazzo Zenobio, una sottile scritta al neon che recita: «il tuo paese non esiste». Già: ma oltre i muri sbrecciati del padiglione islandese?

Lì il paese esiste, ma stenta a mettere insieme le domande giuste, scrostando la gran quantità di conformismo che si forma ad ogni angolo di strada, e ad ogni passaggio televisivo. Siccome questo problema è strettamente imparentato con la polverosa questione dell’impegno intellettuale, e nessuno (giustamente!) ne vuole più sapere di vati e maîtres à penser e pifferi della rivoluzione, allora si è deciso di accantonarlo, ma in questo modo non si può certo dire che sia stato risolto il problema della presa di parola nello spazio pubblico: a chi tocca, secondo quali regole, con quale credibilità?

Tocca allo scienziato, ad esempio. Al tecnico, al competente, all’esperto. Tutti costoro parlano a partire da un sapere riconosciuto e accettato. Ma siccome esso è reputato tale proprio perché si ritiene che non investa questioni di senso, prospettive di valore, quelli che Kant chiamava «i più alti fini dell’esistenza umana», finisce che per questi ultimi non c’è nessun sapere disponibile, ma solo opinioni.

In Italia, in verità, a fare altrimenti ci prova la Chiesa. Capita così che, per una singolare par condicio, a fianco del camice bianco si inviti nei talk show una tonaca nera, a mo’ di supplemento etico. Col risultato però che, per il senso comune, fra una scienza troppo disincantata e una fede troppo tetragona non c’è nulla di mezzo, che possa vantare alcuna particolare autorevolezza. Di nuovo: solo opinioni (e brutte leggi, come sul cosiddetto testamento biologico).

Non è facile trovare il verso da cui affrontare il problema. Dal momento che viviamo (per fortuna!) in società democratiche, dove la libertà di pensiero è una libertà fondamentale, consideriamo vero e giusto che ogni pensiero possa essere pensato, ed ogni opinione espressa: allo stesso titolo, con uguale diritto. Il guaio è che non è in questo modo che si struttura effettivamente il campo delle opinioni. Perché, per l’appunto, si tratta di un campo, come insegnava Pierre Bourdieu, cioè di un insieme di relazioni non esente da condizionamenti di ogni tipo: i rapporti di senso sono sempre inframmezzati da rapporti di forza. Non c’è per questo da essere pessimisti, immaginandosi soggetti all’invincibile dominio del capitale, ma non c’è neppure da essere ingenuamente ottimisti, figurandosi i pensieri alla stregua di farfalle libere di volare di fiore in fiore.

Non c’è da essere pessimisti: a pagare forse sì, ma a parlare no, non è vero che sono sempre gli stessi, o che si dicono sempre le stesse cose. Ma non c’è neppure da essere ottimisti: non è vero che tutti parlano – anche perché, se così fosse, difficilmente qualcuno ascolterebbe qualcosa.

Ma, ciò detto, dove può trovarsi l’energia che mette le opinioni in condizioni di essere un po’ più che opinioni, di farsi forza per non diventare preda di altre forze? Orbene, la politica è, in generale, l’unico legittimo trasformatore del consenso in forza, e insieme l’unico argine a che non sia piuttosto e soltanto la forza a formare il consenso. Aver cura di questo argine, dargli visibilità nello spazio pubblico, è dunque aver cura di sé e dei propri pensieri.

Quando ciò non accade, alla cultura non resta che la provocazione, il gesto scanzonato e decostruttore. Under deconstruction è il nome dell’esposizione allestita dal duo Castro-Ólafsson. Che va bene: come Alice che insegue il Bianconiglio, inventano nuovi mondi e disfano quelli vecchi, però come si fa a prenderli alla lettera? L’arte, la cultura, una costituzione ce l’ha per davvero: non è mica fatta solo di imprese dissacranti. Così: va’ a sapere quale sarebbe la canzone preferita di Coniglio-Babbo Natale. Ma tutti noi un ritornello, una canzone preferita ce l’abbiamo, e dobbiamo fare attenzione a come entra e a come esce dalla testa.

(L’Unità 17 giugno 2011)

 

About these ads

32 risposte a “Intellettuali, tante opinioni ma pochi pensieri

  1. Excellent items from you, man. I have keep in mind your stuff prior to and you are simply too fantastic.
    I really like what you have obtained here, certainly like what you’re saying and the best way wherein you assert it. You’re making it enjoyable and you
    still care for to stay it smart. I can not wait to read much more from you.

    This is actually a tremendous website.

  2. Its not my first time to go to see this website, i am visiting this website dailly and take nice information from here daily.

  3. Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
    It’s always exciting to read through articles from other authors and use something from other web sites.

  4. If you want to get a good deal from this post then you
    have to apply these strategies to your won webpage.

  5. Hi! This is my first visit to your blog! We are a team of
    volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us beneficial information to work on.

    You have done a wonderful job!

  6. I enjoy what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting!
    Keep up the terrific works guys I’ve added you guys to our blogroll.

  7. It’s remarkable to go to see this site and reading the views of all colleagues about this piece of writing, while I am also eager of getting familiarity.

  8. What’s up Dear, are you genuinely visiting this site daily, if so then you will without doubt get good experience.

  9. I enjoy what you guys are up too. This type of clever work and exposure!

    Keep up the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my own blogroll.

  10. Very great post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to mention that
    I have really loved browsing your weblog posts.
    After all I will be subscribing in your feed and I’m hoping you write again very soon!

  11. Yes! Finally someone writes about burn fat build lean muscle.

  12. Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a blog site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit
    acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  13. Hi, Neat post. There’s an issue with your website in web explorer, may check this? IE still is the marketplace leader and a big portion of other people will leave out your magnificent writing due to this problem.

  14. Hi there Dear, are you actually visiting this website regularly,
    if so afterward you will without doubt get nice know-how.

  15. Have you ever thought about including a little bit more than
    just your articles? I mean, what you say is fundamental and
    everything. However just imagine if you added
    some great pictures or video clips to give your posts more,
    “pop”! Your content is excellent but with pics and video clips, this website could undeniably be one of the greatest in its field.
    Superb blog!

  16. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account
    it. Look advanced to far added agreeable from you! By the way, how can we communicate?

  17. You’re so awesome! I do not think I have read something like this before. So nice to find another person with some original thoughts on this subject matter. Really.. thanks for starting this up. This web site is one thing that is needed on the web, someone with a little originality!

  18. Hello, Neat post. There’s an issue together with your site in internet explorer, may test this? IE still is the market leader and a big element of people will leave out your magnificent writing because of this problem.

  19. constantly i used to read smaller posts that also clear their
    motive, and that is also happening with this
    post which I am reading here.

  20. Hi there would you mind stating which blog platform you’re working with? I’m planning
    to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

  21. Heya i am for the first time here. I found this board and I find
    It truly useful & it helped me out much. I am hoping to present something again
    and aid others such as you aided me.

  22. Does your site have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to shoot you an e-mail.
    I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it grow over time.

  23. Hey there! I know this is kind of off topic but I was wondering
    which blog platform are you using for this site?
    I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

  24. Hey There. I found your blog using msn. This is a
    very well written article. I will be sure to bookmark it and
    come back to read more of your useful info. Thanks for
    the post. I will certainly comeback.

  25. Great blog here! Also your site loads up fast! What host are
    you using? Can I get your affiliate link to your host? I
    wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  26. Hello everyone, it’s my first visit at this site, and piece of
    writing is actually fruitful designed for me, keep up posting such articles
    or reviews.

  27. My family members always say that I am wasting my time here at net, except I know I am getting knowledge every day by
    reading such fastidious content.

  28. Pretty component of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital
    to assert that I get actually loved account your weblog posts.

    Anyway I’ll be subscribing for your augment and even I achievement you get
    right of entry to constantly rapidly.

  29. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and
    now each time a comment is added I get foir emails with the same comment.

    Is there any way you can remove me from that service?

    Appreciate it!

  30. Hi there! I just wanted to ask if you ever have
    any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked
    and I ended up losing months of hard work due to no backup.
    Do you have any methods to protect against hackers?

  31. Does your site have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like to shiot you an
    e-mail. I’ve got some recommendations for your blog you might
    be interested in hearing. Either way, great blog and
    I look forward to seeing it improve over time.

Rispondi

Inserisci i tuoi dati qui sotto o clicca su un'icona per effettuare l'accesso:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...